Information till mäklare och sökande

Bostadsrättsföreningen får ofta frågor om standard på fastigheterna och vad som finns i föreningen eller vad som ingår i årsavgiften. Här ska brf. försöka förklara hur det ser ut och hur det fungerar i vår förening. Mer information finns också att läsa på annat håll på vår hemsida. Vi hoppas att detta kan ge svar på vanliga frågor.

1. Vad ingår i månadsavgiften?
    Svar: Vatten, värme, kabel-tv från Tele2, tvättstugor, återvinningsrum och eget källarförråd. Föreningen har EJ grovsoprum eller återvinning av miljöfarligt avfall..

2. Antal bostadsrätter, hyresrätter, lokaler i föreningen?
    Svar : 162 borätter, 28 hyresrätter och två kommersiella lokaler (tandläkarpraktik och förskola).

3. Är föreningen en "äkta" förening?
    Svar: Ja, det finns ingen egentlig företrädare i föreningen. Brf. har ingen annan finansiering än avgifter och hyror.

4. Vilka levererar kabel-tv och bredband?
    Svar: Tele2 levererar kabel-TV med analogt grundutbud  och Internet över koxialkabel (triple-play). Bredband levereras av Zitius över fiber 1 GBit/s till anslutna lägenheter. Alla lägenheter har fiber indragen men alla har inte svetsad och installerad fiberkonverter (CPE). Besök http://zmarket.se  för vidare information. Saknas fiber-CPE i lägenhet får lägenhetsinnehavare själv bekosta anslutning för ca. 10 000:-. Se information på hemsidan.

5. Godkänner styrelsen juridisk person som medlem?
    Svar: Nej. Bosättningskrav i lägenheten finns i stadgar. Lägenhet är avsedd för absolut boende, användning för endast företagande är ej tillåtet.

6. Godkänner föreningen delat ägande, finns det krav på minsta ägarandel?
    Svar: Ja, delat ägande godkänns, registrerat andelsägande krävs. Enligt stadgar måste boende i lägenhet äga del i lägenheten (absolut bosättningskrav).

7. Andrahandsuthyrning med tillstånd av Brf. krävs enligt gällande praxis och godkända skäl. Korttidsuthyrning av typ. AirBnb tillåts ej.

8. Finns det parkeringsplatser i föreningen?
    Svar: Nej, föreningen har inga egna parkeringsplatser. Vi hänvisar till Stockholm Parkerings AB´s garage och till allmän gatuparkering.
  9. Vad har föreningen för gemensamma utrymmen?  Svar: Inga i egentlig mening. Styrelse- och liten lokal för medlemsträffar finns.
  10. Har föreningen beslutat eller planerar inför några avgiftsförändringar?
    Svar: Ja, i januari 2023 har avgiften höjts med 10%. Under året ska nödvändigt underhåll utföras som ex., två nya UC-undercentraler för fjärrvärme, kontroll av avloppsledningar, värmebalansering av radiatorer samt ny OVK. Till detta är finansiering säkrad.
  11. Äger föreningen marken?
    Svar: Nej, föreningen har tomrättsavtal med Stockholm Stad. Tomträttsavgäld är fn. 642 000:- men ökar till 918 000:- under år 2025.

12. Till vilken adress ska ansökan om medlemskap skickas?
    Svar: Mäklare kan skicka in ansökan digitalt.
    Övriga skall skicka ansökan till
    Brf Fyrfärgspennan 1
    NABO 24627, FE 617
  13. Byggår?
    Svar: Fastighetens byggår är 1953.

14. Uppvärmning? Ventilation? Vilken typ?
    Svar: Vattenburen värme, fjärrvärme från Stockholm Exergi med egna UCs. Ventilation via enkel Frånluft ( F ). Alla fönster har friskluftventilation enligt standard. Köksfläkt ska vara en spiskåpa med ett spjäll, som öppnas vid matlagning eller Franke-fläkt (motsvarande funktion).
  15. Fönster?
    Svar: 3-glas fönster som nyligen bytts ut. Fönstren är av typen Maximal Fönster med inbyggd Drei-Kipp gångjärn.

16. Finns det hiss? I vilka hus?
    Svar: Hiss (smal personhiss) finns i höghuset på Jämtlandsgatan 150. Det finns inte hiss i portarna på Vittangigatan 3-41.
  17. Utförs trappstädningen av en firma eller medlemmarna?     Svar: Av städentreprenör.
  18. Har ni några renoveringar som ni planerar eller har beslutat?   Svar: Se ovan svar på fråga 10.

19. Är stammarna bytta, om ja - vilket år? Är stammarna relinade, om ja - vilket år?
    Svar: Ja, stammar är bytta till lägenheter. Stambyte på vertikalastammar skedde innan ombildning år 2012 till bostadsrätter, år 2006 till 2008 är den uppgift vi har från Svenska Bostäder. Stammarna är inte bytta på horisontella stammar i kulverten, där finns avloppsledningar under löpande inspektion.

20. Har man bytt/renoverat tak , om ja - vilket år?
    Svar: Tak är omlagda år 2014.

21. Har man bytt/renoverat fönster , om ja - vilket år?
    Svar: Se ovan svar på fråga 15. Pga tvist skedde detta arbete hösten-22.

22. Elanläggning.
    Svar: Elanläggning i lägenheterna är upprustade. Matning till lägenheter  enfasigt  20 A.  Nätägare är Ellevio

23. Andra genomförda renoveringar?.
    Svar: Badrum och toaletter är renoverade i samband med vertikalt stambyte 2006-2008 på Vittangigatan. På Jämtlandsgatan skedde vertikalt stambyte år 2010 cirka. Rörspolning har skett i hela lägenhetsbeståndet sommaren 2019.

24. Ny OVK genomförs 2023. För OVK år 2022 blev resultatet ej godkänt, fönsterbytet påverkade undersöknngen våren-2022 pga. tvist.
  25. Husen använder 151 kWh/m2 vilket är lika eller något bättre energiförbrukning jämfört liknande objekt.
  26. Radonmätning i alla lägenheter på nedre botten har genomförts med gott resultat. Radon < 200 Bequrel, mätt år 2022.